Guma wycieraczek jest elementem, który stosunkowo szybko ulega zużyciu, dlatego eksperci zalecają ich wymianę raz na sześć miesięcy, najlepiej w okresie, w którym zmieniamy również opony – przed zbliżającą się zimą i po niej. Jednak w wyniku nieprawidłowej eksploatacji delikatna guma wycieraczek może ulec szybszemu zużyciu. Dlatego nie powinniśmy sztywno trzymać się ram czasowych i reagować, kiedy tylko wystąpi jeden z poniższych objawów.
Najbardziej oczywistym sygnałem do zakupu nowej pary piór są smugi pozostawiane na szybie. Oznaczają one, że nasze wycieraczki nie radzą sobie już ze zbieraniem wody, a guma najprawdopodobniej jest mocno zniszczona. Przed wydaniem ostatecznego osądu sprawdźmy jednak, czy szyba nie została w jakiś sposób zatłuszczona (np. woskiem z myjni automatycznej). Efektywność wycieraczek na tłustej szybie znacznie spada i można odnieść wrażenie, że przestały działać poprawnie.
Charakterystycznym objawem zużycia wycieraczek jest również ich nierówna praca na powierzchni szyby, której zazwyczaj towarzyszą niepokojące dźwięki. Gdy pióra wycieraczek poruszając się po szybie przeskakują oraz wydają pisk, to zdecydowanie sygnał świadczący o ich zużyciu. Jeżeli nasze auto wyposażone jest w wycieraczki starszego typu z metalowym stelażem, powinniśmy od czasu do czasu sprawdzić, czy nie atakuje go rdza.