Pozycja za kierownicą

Pozycja za kierownicą

Warunkiem odpowiedniej postawy ciała kierowcy podczas prowadzenia pojazdu jest dobranie pozycji, która będzie umożliwiała swobodę ruchów i nie będzie powodowała zmęczenia. Pozycja ta powinna pozwalać na usunięcie napięcia mięśniowego oraz psychicznego- tzw pozycja spoczynkowa w pogotowiu.

Głowa, szyja, ramiona i biodra powinny być tak ułożone, aby pozwoliły utrzymywać naturalną krzywiznę kręgosłupa. Przy postawie pionowej organy wewnętrzne mają więcej miejsca w klatce piersiowej oraz brzuchu. Procesy życiowe takie jak trawienie czy oddychanie przebiegają swobodniej. Zaleca się, aby fotel był wyposażony w podparcie okolicy lędźwiowej, które zapobiega lordozie. Kiedy ręce spoczywają na kierownicy, ramiona powinny być lekko zgięte w łokciach. Ręce powinny lekko opierać się na kierownicy. Niewskazane jest „trzymanie” się kierownicy. Plecy i miednica powinny mocno przylegać do oparcia, natomiast ciężar ciała spoczywać na siedzeniu. Nogi powinny być uwolnione od ciężaru i powinny mieć możliwość działania równocześnie. Zagłówek powinien być ustawiony tak, aby czubek głowy znajdował się w tej samej linii co górna jego krawędź, lub poniżej, jednak nie więcej niż 9 cm. W płaszczyźnie poziomej odległość zagłówka od potylicy nie powinna przekraczać 10 cm. Takie ustawienie ma dwa zadania- zapobiega zaśnięciu oraz podczas zderzenia minimalizuje wystąpienie urazów.

Oparcie fotela powinno być odchylone do tyłu pod kątem 20°. W tej pozycji ciężar ciała jest rozkładany na poduszkę oraz oparcie fotela, co sprawia, że mięśnie ud są wolne. Prawidłowa pozycja w pojeździe nie kończy się na prawidłowym ustawieniu fotela. Bardzo istotne jest również ułożenie nóg w odpowiedniej odległości. Właściwa odległość od pedałów i kierownicy zapewnia nie tylko precyzję prowadzenia samochodu, ale także optymalne działanie systemów bezpieczeństwa- pasów oraz poduszek powietrznych. Ustalenia prawidłowej odległości od pedałów należy dokonywać w stosunku do pedału sprzęgła- najdalszy punkt, do którego musi sięgać noga kierowcy.

Przy wciśniętym sprzęgle udo nie może wciskać siedziska, a noga powinna być lekko zgięta w kolanie. Kąt tego zgięcia powinien wynosić 100-120° przy pedale dociśniętym do podłogi. Ustawienie nóg powinno umożliwiać kierowcy operowanie pedałami bez konieczności odrywania nóg od podłoża. Na poniższym rysunku można zaobserwować prawidłową pozycję kierowcy w pojeździe. Niejednokrotnie sytuacja na drodze wymaga od kierowcy sprawnego operowania kierownicą, a w szczególności zachowania zdolności do wykonywania szybkich i precyzyjnych manewrów, które mogą pomóc w uniknięciu niebezpiecznych sytuacji i kolizji. Istotnym jest, aby odległość klatki piersiowej od kierownicy nie przekraczała 35 cm- niezależnie od wzrostu kierującego. Spełnienie tego warunku pozwala na prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy, tak aby znajdywały się one nieco poniżej linii ramion. Pozwala to uchronić kierowcę przed bólami oraz drętwieniem rąk. Ramiona powinny być lekko zgięte, pod kątem około 140°.

KONTAKT:

OKRĘGOWA STACJA KONTROLI POJAZDÓW SPI/005
41-948 Piekary Śląskie, ul. Rozalki 1
32 288 40 01 w. 37
662 203 266
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pon - Pią 10:00 - 18:00
Na badanie pojazdu można umówić się telefonicznie lub mailowo lub przyjechać.