Kiedy wymieniac: Zużyty bieżnik. Należy regularnie sprawdzać zużycie bieżnika. Jego podstawową funkcją jest usuwanie wody lub błota pośniegowego sprzed opony, aby ta utrzymała jak największą styczność z powierzchnią. Z tego powodu jego głębokość jest kluczową wartością. Dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, jednakże nie zaleca się w tym przypadku czekać z wymianą do ostatniej chwili. Dla własnego bezpieczeństwa i komfortu należy rozważyć wymianę opon, gdy głębokość bieżnika schodzi do poziomu poniżej 3 mm.
Nierównomierne wytarcia. Oznaczają one nierównomierne zużycie opony, co może być skutkiem problemu mechanicznego, na przykład niepoprawnego wyważenia opony, niewłaściwej geometrii kół, problemów z układem napędowym lub zawieszeniem. Nierównomierne wytarcia mogą pojawić się także jako następstwo specyficznego stylu jazdy lub na skutek holowania. Można je zauważyć na całej powierzchni opony, zarówno na środku, jak i na jej krawędziach.
Podeszły wiek opony. Zaleca się wymienianie opon starszych niż 10 lat. Nawet jeżeli opona z zewnątrz wygląda przyzwoicie, guma, z której jest stworzona, w przeciągu tego okresu czasu przechodzi chemiczną reakcję, skutkującą obniżeniem jej jakości, a co za tym idzie, zaniżeniem bezpieczeństwa jazdy. Starość opony można poznać po znacznych wytarciach i pęknięciach na jej całej powierzchni. Uszkodzenie mechaniczne. Poruszając się po nienajlepszej jakości polskich drogach, kierowca narażony jest na częste zderzania ogumienia z masywnymi przeszkodami, takimi jak krawężniki, czy krawędź gigantycznej dziury. Każde mechaniczne uszkodzenie, objawiające się przebiciem, zadrapaniem, wybrzuszeniem, czy wklęśnięciem, powinno być natychmiastowym sygnałem do wymiany opony.
Niewłaściwe dobranie. Opony powinny być odpowiednio dobrane do typu samochodu, najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta. Dozwolone są także zamienniki opon, należy jednak uważać, aby zdecydować się na właściwe. Pamiętaj: wszystkie 4 opony powinny być oponami tego samego typu!