Bezpieczeństwo czynne pojazdu. Poza określonymi warunkami technicznymi i posiadaniem niezbędnego wyposażenia pojazdy powinny posiadać dodatkowo zespół odpowiednich cech, które pozwalają zmniejszyć ryzyko wystąpienia zagrożenia w ruchu drogowym. Zespół cech samochodu, dzięki którym ryzyko wystąpienia zdarzeń niebezpiecznych nazywa się bezpieczeństwem czynnym.
Dotyczy ono mechanizmów i urządzeń, które pozwalają kierowcy podjąć określone działanie przed zaistnieniem zdarzenia drogowego. Najważniejsze w tej kwestii są właściwości dynamiczne pojazdu, czyli np. zdolność do szybkiego wyhamowania pojazdu na różnych rodzajach nawierzchni czy zdolność pokonywania zakrętów bez wystąpienia nadmiernego poślizgu. Przemysł motoryzacyjny co roku proponuje nowe rozwiązania w kwestii bezpieczeństwa czynnego. Duże znaczenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym ma również kolor nadwozia czy jakość oświetlenia zewnętrznego pojazdu w porze nocnej. Do najpopularniejszych systemów bezpieczeństwa czynnego można zaliczyć: ABS, ASR, ACC, ESP, BAS czy PARKTRONIK.
Bezpieczeństwo bierne pojazdu. Bezpieczeństwo bierne ma na celu zmniejszenie skutków wypadku samochodowego. Najbardziej popularnym systemem biernym są pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Do tego dołączyć należy poduszki i kurtyny powietrzne, wyprofilowane fotele, zagłówki, specjalne foteliki dla dzieci, sposób zamocowania kierownicy i pedałów sprzęgła, hamulca i przyśpieszenia. Bezpieczeństwo bierne obejmuje również konstrukcję nadwozia z kontrolowanymi strefami zgniotu i sztywną kabiną pasażerską. Do systemów elektronicznych wspomagających bierne bezpieczeństwo można zaliczyć np SRS, SAHR czy SIPS. Przy uderzeniu w pojazd od tyłu bardzo istotne są zagłówki foteli, stosowane np. w autobusach. Stanowią one oparcie dla głowy w sytuacji gdy samochód uderzony z tyłu doznaje bardzo dużego przyśpieszenia. Zabezpieczają one głowę oraz kręgi szyjne przed uszkodzeniami.